Mizení uvíznutých myšlenek: rozhovory s chlapcem, který prožíval flashbacky

Rozvíjení bohatších příběhů o schopnosti dětí reagovat na traumatické zážitky může dávat vzniknout novým, pozitivnějším závěrům o jejich identitě. To demonstruje následující příběh.

by Yuen, A. ; Soldán, Jan ; Burianová, Martina | 18 Jul 2014, 10:38 | kazuistika  


Systemický přístup k traumatu

Všichni máme nějaké představy ohledně traumatu, nicméně Mezinárodní klasifikace post- traumatické stresové poruchy (PTSD) definuje traumatickou událost jako něco mimo rámec běžného lidského prožívání (American Psychiatric Association, 1987). Protože trauma má obě kvality prožitku – část běžné zkušenosti/prožívání a část unikátní události, to pomáhá k jeho dekonstrukci a my víme ...

by Woodcock, Jeremy ; Musilová, Tereza | 20 May 2015, 21:33


Využití metafor v psychoterapii

Článek popisuje strategické a taktické používání metafory při řízené práci s metaforou: práce s představou, vyprávění příběhů a používání metaforických úkolů. Ukazuje účinnost metafor při léčbě traumat a při práci s tématy vyvolávajícími úzkost.

by Witztum, Eliezer ; Kulhánková, Irena ; Hart, Onno van der ; Friedmann, Barbara | 16 Sep 2014, 10:00 | metafory  


Reautorizační konverzace

Když lidé konzultují s terapeutem,vyprávějí příběhy, hovoří o historii svých problémů, nesnázích nebo dilematech, které je přivádějí do terapie a vyhodnocují, co stálo za jejich rozhodnutím vyhledat pomoc. Když toto dělají, propojují jednotlivé události svého života do posloupností, které rozvíjejí v průběhu času dle tématu nebo zápletky. V těchto tématech ...

by White, Michael ; Krupíková, Jitka ; Šafrová, Kateřina | 16 Apr 2015, 9:13 | výjimky   přepis rozhovoru  


Jeffrey

A opravdu, za chvíli jsme všichni seděli v mé pracovně – Beth a Andrew na židli a Jeffrey na houpacím koni, kterému přibyly nohy navíc a který se zjevně stal krátkozrakým, protože vrážel do všeho, co mohl. Připadalo mi to zvláštní, ale soustředil jsem se na Andrewa a Beth, abych ...

by White, Michael ; Kunešová, Alice | 16 Apr 2015, 8:49 | kazuistika   AHDH   přepis rozhovoru  


Děti, trauma a rozvíjení podřízené (alternativní) dějové linie příběhu

V tomto článku vyzdvihuje Michael White důležitost rozvíjení podřízených dějových linií příběhu v rozhovorech s dětmi, které byly vystaveny traumatické zkušenosti. Jejich rozvíjení poskytuje dětem bezpečný prostor pro vyjádření jejich identity, díky němuž mohou začít vyjadřovat traumatickou zkušenost. Tímto způsobem je možné, aby si děti vytvořily jistou míru odolnosti před ...

by White, Michael ; Soldán, Jan ; Burianová, Martina | 21 Jul 2014, 10:47 | narativni přístup  


Práce reflektujícího týmu jako procedura definování

Obvykle při práci s reflektujícím týmem navrhuji rozdělit celé setkání do čtyř částí, čtyř samostatných rozhovorů. V první části se setkává terapeut s lidmi hledajícími pomoc (dále budu používat jen „lidi“ nebo „lidi v terapii“), a členové týmu tomuto rozhovoru přihlížejí. Mohou být buď za zrcadlem nebo sledovat konzultaci přes ...

by White, Michael ; Brzkovská, Jana | 26 Apr 2014, 19:40 | návody   reflektující tým   narativní přístup  


Thomas

Thomas navštěvoval poradkyni Cheryl pět měsíců. S konzultacemi souhlasil na základě podmínky, jež byla součástí smlouvy s ubytovací službou. Tato služba mu pomohla odejít z ulice, ale musel dát souhlas s poradenstvím. Thomas neměl o setkání s poradcem zájem, ale smířil se s tím, neboť si byl vědom faktu, že ...

by White, Michael | 16 Apr 2015, 9:41 | přepis rozhovoru   kazuistika  


Poziční mapy: Čtyři kategorie dotazování

Hlavní předmět této kapitoly je použití v externalizujícího rozhovoru, aby vysvětlil s jakými problémy lidé vyhledají terapii. Nicméně externalizující rozhovor může být také použit všestranně v korigování a rekonstruování toho, co lidé často nazývají „síly“ a „zdroje“.

by White, Michael | 16 Apr 2015, 9:28 | kazuistika   zdroje   přepis rozhovoru   pátraní po zdrojích  


Konverzace vedoucí k unikátním výsledkům

Přestože je život bohatý na prožité zážitky, dáváme mnohým z těchto zážitků jen málo pozornosti. Prvky těchto prožitých zážitků, které jsou považovány za důležité se stanou součástí našeho vědomí a našeho životního příběhu (jen velmi malé množství zážitků je vybráno). Obrovnské množství zážitků z každodenního života jen blikne na obrazovce ...

by White, Michael | 16 Apr 2015, 9:21 | přepis rozhovoru   výjimky