Subject: smysluplný výklad



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)smyslupnyvyklad



Subject: smysl událostí

Metafora jak šnek oblézá ten náš svět a nabaluje si jej do svého domečku a tam si jej pořádkumilovně urovnává a přerovnává. Protože je to šnek pomalá, stejně zůstává o krok pozadu. Smysl dává událostem až ex post, až potom, co se staly.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)smysudalosti



Subject: silná pětka

Celkem záznamů: 9

Silná pětka popisuje kroky, kterými terapeut navozuje pracovní pohodu. Připojení = mluvte podobně jako mluví klient, koukejte na svět jeho očima, přijměte jeho přání za téma, rozlišujte pečlivě, co klient chce x co by měl“.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)silnapetka



Subject: rozhovor

Klient se s terapeutem sešli, aby každý dosáhl svého. Každý dělá něco jiného a z jiných důvodů. Pracovník používá svou metodu - reflektování. Reflektování není zprostředkování osobních reakcí pracovníka. Je integrující součástí rozhovoru. Reflektování řídí výběr toho, co pracovník řekne či udělá - řídí vše, čím pracovník opracovává rozhovor. Nepůsobí na klienta, ale na rozhovor.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)rozhovor



Subject: reflektující tým

See also: reflektování

Celkem záznamů: 10

Reflektování v týmu je jednou z forem organizace reflektování. Reflektování v týmu velmi dobře učí soustředit se na práci se sebou a disciplinované vyslovení námětů pro další rozvoj rozhovoru. Členové reflektujícího týmu, dokud nejsou vyzváni, mlčí, naslouchají a přemítají, co jim přichází na mysl - nápady, pocity, prožitky, nerozumění, pochybnosti, obdiv atd. Úkolem týmu není pomáhat, úkolem je reflektovat, tedy pracovat se sebou - a to pomáhá.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)reflektujicitym



Subject: předpoklady

Variant(s): konstrukce

Celkem záznamů: 20

Konstrukce světa, kterou si člověk vytváří je spletí navzájem propojených předpokladů. Od jednoduchých typu: když zaprší, zmoknu, ke složitějším typu: když budu hodný, lidi mě budou mít rádi, až k velmi složitým teoriím typu: E=mc2. Předpoklady jsou základní jednotkou našeho vědění, poznání, uchopení zkušeností či učení se. Předpokladu můžeme rozumět také tak, že máme předem nějaký poklad předpoklad.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)predpoklady



Subject: problém

Celkem záznamů: 1

Pro běžný výklad je normální definovat problém skrze jeho příčiny - kořeny či jádro, které problém způsobuje. Řešit problém pak znamená odstranit tyto příčiny, tedy dostat se k jádru, které je ovšem ukryto pod povrchem. To dobře funguje pro „jednoduché stroje“, jako jsou např. žentour, televizor, kombajn, elektronická navigace, části lidského těla - klouby, svaly - apod. Pro „složitější stroje“ jako je lidské trápení, ovšem platí metafora toaletního papíru: odmotáme-li z role toaletního papíru všechno, co papír skrývá, odhalíme tubus, tedy jeho jádro. Když jej konečně máme, je nám přesně na to, nač bylo určeno vše, co jsme odmotali



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)problem



Subject: pražský výtah

Celkem záznamů: 7

Metafora výtahu (Vratislav Strnad) o třech proveditelných krocích, kterými terapeut může v průběhu rozhovoru pečovat o své, potažmo klientovo, bezpečí. Výtah slouží k rychlému přesunu mezi jednotlivými patry.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)prazskyvytah



Subject: pozorovatel a realita

Variant(s): pozorovatel, realita, poznání, epistemologie

Celkem záznamů: 1

Máme přinejmenším dvě cesty výkladu světa. První vše odvozuje od pojmu skutečnost (realita), kterou chápe jako nezávislou na lidském světě, jemuž předchází. Člověk je v roli objevitele této skutečnosti, odhaluje ji i zákonitosti, kterými se řídí. Realita je přímo přístupná zkoumání.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)pozorovatelarealita



Subject: pomoc

Logicky korektní definice pomoci musí principiálně předpokládat hledání pomoci. … V jiném případě, pokud je „pomoc“ vykonávána nezávisle na žádosti je nutno hovořit o péči, reparatuře, kontrole nebo dokonce a poručníkování nebo o zmocňování se apod.



Control Number(s):

  • SUBJECT|(SYS)pomoc