O konceptu interpretace

Interpretace je častý termín a to nejen v literárních vědách. Je používaná hudebníky a právníky, herci a kněžími, překladateli a psychoanalytiky, počítačovými odborníky a diagnostiky, a před nějakým časem, když se na trhu začala objevovat soukromá letadla, objevily se i publikace o tom, jak interpretovat mraky. Samozřejmě není neobvyklé, že ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:18 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Pocta Jeanu Piagetovi

Jean Piaget se narodil v Neuchatelu v srpnu 1896. Loňské sté výročí jeho narození (článek je psán v roce 1997 – pozn.překladu) bylo příležitostí ke slavení na mnoha místech západního světa. Hlavním důvodem této mezinárodní pozornosti byl nepopiratelný fakt, že Piaget byl zakládajícím otcem odvětví psychologie, které se snaží odkrýt ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Fialová, Denisa ; Junková, Zuzana | 26 Jun 2019, 8:32


Pojmová stavba času

Dovolte mi na úvod říci, že prozatímní a spíše spekulativní nápady, které zde uvádím neslouží k tomu, aby zodpověděly otázku toho, co čas je v ontologickém smyslu. Jsem zaujat tím, jak přemýšlející mysl dokáže přijít na to, jak mít ...

by Glasersfeld, Ernst von | 15 Apr 2015, 10:23 | kybernetika   poznání   klasika   čas  


Poznámky ke konceptu změny

Ve Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:24 | změna   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Proč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus

I přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.

by Glasersfeld, Ernst von ; Huťanová, Lucía ; Laštovicová, Hana | 15 Jul 2015, 11:03 | poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Konstruktivistická komunikace: Překlad rozhovoru Andrey Pitasi a Ernsta von Glasersfelda

V okamžiku, kdy si začínáš myslet, že jsi autorem svých vědomostí, musíš brát v úvahu, že jsi za ně zodpovědný. Odpovídáš za to, co si myslíš, protože to jsi ty, kdo přemýšlí, a jsi zodpovědný za to, co jsi dal dohromady, protože to jsi ty, kdo to všechno dal dohromady. ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Šašková, Helena ; Pitasi, Andrea | 9 Apr 2014, 11:07 | radikální konstruktivismus   poznání   komunikace  


Rozlišení pozorovatele: Pokus o interpretaci Maturany

„Jazykování“, jak občas Maturana vysvětluje, slouží mimo jiné k orientaci. Tím myslí zaměření pozornosti a v důsledku toho i individuálních zkušeností ostatních, což je způsob podpory rozvoje „domén shody“, které střídavě jsou nezbytnou podmínkou rozvoje jazyka. – Třebaže tento výrok (můžete i říci „jazykování“), kterým jsem tady začal, je přinejlepším ...

| Distinguishing the Observer

by Glasersfeld, Ernst von | 9 Apr 2014, 11:55 | informační uzavřenost   autopoiesa   cirkularita   ontologie   koherence   biologie  


Rozloučení s objektivitou

Pro generaci zažívající změny životního prostředí, sociální revoluci a rozbití konceptů tvořících základy světového názoru, se tyto změny vždy zdají být hlubší a mnohem více okázalé než všechny dřívější otřesy zaznamenané historií. I přes to, si dovolím říct, že během osmi dekád, které prozatím Heinz von Foerster zažil, byly tradiční ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:21 | objektivita   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Teleology and the Concepts of Causation

The term ‘teleology’ was coined by the philosopher Christian Wolff in his Latin treatise of 1728 and he defined it as indicating the part of natural philosophy that explains the ends, or purposes, of things. 1 It has been used to describe a prominent feature of the theological views of ...

by Glasersfeld, Ernst von | 14 Jan 2015, 14:38


Učení jako konstruktivní aktivita

Obecné téma této kapitoly, které mi bylo zadáno, je „Výzkum ve výuce matematiky z epistemologického hlediska“. To nezní o nic více nebezpečně než mnoho jiných akademických témat. Ale nenechte se zmást prozaicky znějícím názvem. Zavádění epistemologických hledisek do diskuze o vzdělávání bylo vždy výbušným tématem. Když se o to pokusil ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Štěpánová, Berta | 7 Jun 2015, 8:11 | kybernetika   poznání   klasika