Subject: pražský výtah

Metafora výtahu (Vratislav Strnad) o třech proveditelných krocích, kterými terapeut může v průběhu rozhovoru pečovat o své, potažmo klientovo, bezpečí. Výtah slouží k rychlému přesunu mezi jednotlivými patry..


Subject: problém

Pro běžný výklad je normální definovat problém skrze jeho příčiny - kořeny či jádro, které problém způsobuje. Řešit problém pak znamená odstranit tyto příčiny, tedy dostat se k jádru, které je ovšem ukryto pod povrchem. To dobře funguje pro „jednoduché stroje“, jako jsou např. žentour, televizor, kombajn, elektronická navigace, části ...


Subject: předpoklady

Konstrukce světa, kterou si člověk vytváří je spletí navzájem propojených předpokladů. Od jednoduchých typu: když zaprší, zmoknu, ke složitějším typu: když budu hodný, lidi mě budou mít rádi, až k velmi složitým teoriím typu: E=mc2. Předpoklady jsou základní jednotkou našeho vědění, poznání, uchopení zkušeností či učení se. Předpokladu můžeme rozumět. ...


Subject: reflektující tým

Reflektování v týmu je jednou z forem organizace reflektování. Reflektování v týmu velmi dobře učí soustředit se na práci se sebou a disciplinované vyslovení námětů pro další rozvoj rozhovoru. Členové reflektujícího týmu, dokud nejsou vyzváni, mlčí, naslouchají a přemítají, co jim přichází na mysl - nápady, pocity, prožitky, nerozumění,. ...


Subject: rozhovor

Klient se s terapeutem sešli, aby každý dosáhl svého. Každý dělá něco jiného a z jiných důvodů. Pracovník používá svou metodu - reflektování. Reflektování není zprostředkování osobních reakcí pracovníka. Je integrující součástí rozhovoru. Reflektování řídí výběr toho, co pracovník řekne či udělá - řídí vše, čím pracovník opracovává rozhovor. Nepůsobí. ...


Subject: silná pětka

Silná pětka popisuje kroky, kterými terapeut navozuje pracovní pohodu. Připojení = mluvte podobně jako mluví klient, koukejte na svět jeho očima, přijměte jeho přání za téma, rozlišujte pečlivě, co klient chce x co by měl“..


Subject: smysl událostí

Metafora jak šnek oblézá ten náš svět a nabaluje si jej do svého domečku a tam si jej pořádkumilovně urovnává a přerovnává. Protože je to šnek pomalá, stejně zůstává o krok pozadu. Smysl dává událostem až ex post, až potom, co se staly..


Subject: sociální systémy

Rodinné terapie započaly se zkoumáním rodin jako sociálních systémů. Lidé jsou prvky systému, vytváří jej vzájemnými vztahy a kvalita systému závisí na jejich interakčních dovednostech. Je to model fyzikální a topologický


Subject: supervize terapie

Supervize je samozřejmou součástí potřebných zdrojů terapeuta: − potřebuje mít někoho, od koho se chce učit − potřebuje mít někoho, s kým může svou práci sdílet − potřebuje mít někoho, kdo mu pomůže s těžkostmi