Pocta Jeanu Piagetovi

Jean Piaget se narodil v Neuchatelu v srpnu 1896. Loňské sté výročí jeho narození (článek je psán v roce 1997 – pozn.překladu) bylo příležitostí ke slavení na mnoha místech západního světa. Hlavním důvodem této mezinárodní pozornosti byl nepopiratelný fakt, že Piaget byl zakládajícím otcem odvětví psychologie, které se snaží odkrýt ...

by Glasersfeld, Ernst von ; Fialová, Denisa ; Junková, Zuzana | 26 Jun 2019, 8:32


Pojmová stavba času

Dovolte mi na úvod říci, že prozatímní a spíše spekulativní nápady, které zde uvádím neslouží k tomu, aby zodpověděly otázku toho, co čas je v ontologickém smyslu. Jsem zaujat tím, jak přemýšlející mysl dokáže přijít na to, jak mít ...

by Glasersfeld, Ernst von | 15 Apr 2015, 10:23 | kybernetika   poznání   klasika   čas  


Poplácání po rameni, návod pro ocenění („compliment“) v terapii zaměřené na řešení

Autoři popisují vzor pro užití ocenění, který je založen na jejich zkušenostech z práce s krátkou terapií zaměřenou na řešení na klinice duševního zdraví. U většiny lidí je rodina nejdůležitější částí jejich sociálního systému, a proto je klíčem k vytvářeníní řešení. Pro autory je šablona důležitá zejména při utváření řešení ...

KN111

by Berg, Insoo Kim ; Mrvová, Kamila | 1 Apr 2014, 14:41 | kazuistika   přepis rozhovoru   SF   návody   struktura rozhovoru  


Poziční mapy: Čtyři kategorie dotazování

Hlavní předmět této kapitoly je použití v externalizujícího rozhovoru, aby vysvětlil s jakými problémy lidé vyhledají terapii. Nicméně externalizující rozhovor může být také použit všestranně v korigování a rekonstruování toho, co lidé často nazývají „síly“ a „zdroje“.

by White, Michael | 16 Apr 2015, 9:28 | kazuistika   zdroje   přepis rozhovoru   pátraní po zdrojích  


Poznámky ke konceptu změny

Ve Spojených státech, kde žiji už čtvrt století, se psychologie obvykle definuje jako věda o chování – a chování je, jak to s obrovským a ničivým úspěchem hlásali následovníci Watsona a Skinnera, to, co můžeme pozorováním zjistit, že organismus dělá. Budeme-li vycházet z tohoto základu, pak je jednoduché nezabývat se ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:24 | změna   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Pozvánka k písaniu psychoterapeutických listov

V tomto článku sa snažím načrtnúť moju osobnú šablónu, ktorú používam pri písaní terapeutických listov. Na ilustráciu procesu takéhoto písania som zaradila taktiež sekciu skutočných terapeutických listov. Filozofické základy tohto kreatívneho terapeutického počinu majú základňu v naratívnom a na riešenie orientovanom myslení, ktoré sa zameriava na osobné možnosti, zdroje klienta ...

by Rombach, Mary Ann Majchrzak ; Zajac, Juraj | 23 Apr 2014, 10:34


Od behaviorismu ke konstruktivismu: Problém přenositelnosti učebních psychologických a filozofických poznatků do didaktiky cizích jazyků

Autor v tomto článku poukazuje na dvě věci, které chce komentovat - , že teorie _ behaviorismus by měla být konfrontována s meta teorií konstruktivismem a ta první by měla být postavena jako všeobecně vadná a druhá jako všeobecně platná.

| Vom Behaviorismus zum Konstruktivismus

by Mitschian, Haymo ; Wichsova, Jana | 23 Apr 2014, 11:26


Proč se lidem nelíbí radikální konstruktivismus

I přesto to, že má radikálni konstruktivismus velmi úspěšný základ v matematickém a vědeckém výzkumu, nestal se obecně přijímanou teorií poznatků.

by Glasersfeld, Ernst von ; Huťanová, Lucía ; Laštovicová, Hana | 15 Jul 2015, 11:03 | poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Psychická nemoc

Bez diagnózy není terapie a bez nemoci není diagnóza. Pokud platí logika tohoto výroku, je systemická terapie v úzkých. Nezná totiž ani pojem nemoci, ani se nezabývá diagnostikou. Co se tedy léčí systemicky?

by Ludewig, Kurt | 15 Nov 2017, 8:02


Psychoterapie dětí a mladistvých

Psychoterapie dětí a mladistvých se vždy odehrává v rámci asymetrického setkání. Zabývá se jednak dětmi, kterým je věnována zvláštní péče. Pro dospívající je střetem dvou velmi rozdílných až protikladných generací.

by Ludewig, Kurt | 14 Jan 2015, 14:34