Etika a kybern-etika druhého řádu

Takže co je nového na nynějším úsilí kybernetiky? Je to hluboký vhled – je zapotřebí mozku, aby mohla být napsána teorie mozku. Z toho plyne, že pisatel této teorie musí brát v úvahu sama sebe. Kybernetik vstupující do pole své působnosti musí brát v úvahu vlastní aktivitu. Kybernetika se stává ...

| HQ team

by Foerster, Heinz von ; Strnad, Vratislav ; Baxová, Alena | 8 Apr 2014, 11:54 | radikální konstruktivismus   kybernetika   teorie   etika   dialogika  


Fenomén jazyka v psychoterapii

Ačkoli od dob Charcota panuje poměrně dalekosáhlá shoda v tom, že psychoterapie je jednoduše „léčbou psychologickými prostředky“, je dnes velmi obtížné tento lapidární a tautologický výrok vhodně a aktuálně interpretovat, aby bylo přitom zachováno tehdejší ambivalentní zakotvení psychologie do pomezí mezi fyziologií (psychofyzikou) a metafyzikou. Je významné, že psychologie ...

by Strnad, Vratislav ; Úlehla, Ivan | 11 Oct 2022, 13:24


For Students Only

As increasing number of academic programs teach Solution-Focused Brief Therapy, we are increasingly asked by students to assist them in their learning about the approach and in their assignments for writing about it’s “founders” and personal information. All such requests from students, of course, they needed to finish the ...

| PŘEKLAD

by Berg, Insoo Kim | 1 Jul 2015, 11:31 | SF   návody   důvěra   historie  


Ekologické myšlení: fragmenty slabikáře

Možná, že právě na tomto rozporu se dají ilustrovat dva ze základních principů toho “jiného myšlení”, tak, jak jsme se ho pokoušeli hledat a formulovat v sedmi seminářích Ekosystémového přemýšlení: 1/ Skutečnost není plně a úspěšně předvídatelná, nikoliv proto, že je příliš složitá a my nikdy neznáme všechny proměnné, ale ...

by Škrdlant, Tomáš | 6 May 2014, 14:40


Hamburská škola Kurta Ludewiga, 10 + 1, koncept člena

Hamburská škola v čele s Kurtem Ludewigem je zdánlivě odlišná od výše uvedeného přístupu zaměřeného na řešení. Má však mnohá východiska terapeutického působení podobná. Hamburská škola ovlivnila vývoj systemického myšlení ISZ nejznatelněji. Právě Ludewig stál u zrodu pražského systemického institutu ISZ. Poté však došlo ke změnám a rozrůznění obou škol, ...

by Novotná, Nora | 6 May 2014, 9:15


Horké tipy: Dělat běžné (obyčejné) výjimečným - "Jak se s tím vyrovnáte (jak si s tím poradíte)?"

Mnoho lidí věří, že když je hlavní premisa SFBT tak jednoduchá, musí to být snadné to dělat. Jsou překvapeni když zjistí, že terapeut musí pracovat velmi tvrdě jen v tom "vytrvat tam" a nevzdat se klienta jako beznadějného. Toto platí zvlášť, když terapeut nevěří, že klient má zdroje a schopnost ...

by Berg, Insoo Kim ; Pomajzlová, Jana | 1 Apr 2014, 14:30 | kazuistika   přepis rozhovoru  


Implikace Maturanovy psychoterapeutické teorie

Jedním z velkých zájmů psychoterapie je, jak vytvořit dostatečný prostor pro kreativní využívání experimentálních zkoumání v oblasti terapeutického rozhovoru, tak aby bylo možné klientovi spontánně předávat novou zkušenost, která je neslučitelná s rámcem jeho problému. Z Maturanovy teorie můžeme abstrahovat tři velmi nadějné konstrukty, které terapeutovi umožňují dě at právě ...

| Oikos

by Kenny, Vincent | 22 Apr 2014, 11:47 | 1 review


Integrace předpokládá integrování

Rád bych načal veřejnou rozpravu o činnosti, která mi není jasná. Není mi jasná, ačkoli jsem ji sám z nedostatku něčeho jiného dělal mnoho let. A po té, co už jsem si skoro myslel, že už ji nedělám, jsem zjistil, že nepochybně pokračuji. Mám na mysli výběr toho, proč dělám ...

by Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 7:29