Globalizace nebo celosvětová společnost: Jak rozumět moderní společnosti

1. Globální systém je neoddiskutovatelnou skutečností. Je však sám společností nebo je to systém mnoha společností? 2. Koncepce společnosti. Jednota a diferenciace společnosti. Funkční diferenciace. 3. Vývoj vysvětlení myšlenky lidské společnosti a její paradoxy. 4. Co jsou hlavní problémy společnosti? 5. Hierarchie (stratifikace) kontra funkční diferenciace. 6. Změny ve společnosti ...

by Luhmann, Niklas | 23 Apr 2014, 10:08


Hledání mysli: Humberto Maturana

Po staletí jsme měli paradigma myšlení, že mysl je v hlavě. To, že mysl existuje někde v mozku a že zpracovává a ukládá informace. Při bližším zkoumání mozku zjistíte, že entita, kterou nazýváme "mysl", není ve skutečnosti tam, ale používá se jako metafora pro proces myšlení. Metafora je popisem něčeho, ...

by Cull, Jane ; Blažeková, Zuzana ; Křížová, Soňa | 2 Feb 2022, 10:15


Hra stvoření

Stvoření jako hra: Je svět pouhým výsledkem řetězce náhod a jedné sady pravidel? Francouzský biochemik a nositel Nobelovy ceny Jacques Monod v roce 1970 vyložil ve svém bestselleru “Náhoda a nutnost” formy života na naší planetě jako vítězná čísla gigantické loterie přírody. Dobrých sto let po Charlesi Darwinovi, jeho evoluční ...

| UCL Discovery

by Sommer, Volker | 26 Apr 2014, 15:55


Hrozba agrese

Humanismus reflektuje smělost v člověku. Ale tato smělost, nahrazuje-li vyvracení vynucením, odpoutává se od světa a zříká se budoucnosti lidstva. Humanismus, když otevřeně prožívá porážku, této nepodléhá, protože to by bylo úplné vzdání se agresivního konání člověka a s tím všech tužeb, které vyvstávají z tragické existence člověka. Prožitek tragédie ...

| Oikos

by Kelly, George A. ; Pokorný, Vratislav | 22 Apr 2014, 11:14 | agrese   humanita  


Integrovaný model psychoterapie s Aspergrovým syndromem

V posledních letech dostávali psychoterapeuti stále více doporučení, jak zacházet s dospívající mládeží a s dospělými s Aspergerovým syndromem. Přesto většina terapeutů potřebuje důkladné vzdělávání a znalosti, aby zajistili poradenství pro tyto složité jedince. Toto pojednání se zabývá důvody, proč mohou být lidé s Aspergerovým syndromem považováni za složité případy ...

by Munro, J. Dale ; Knížková, Marcela | 15 Sep 2014, 7:05


JAK konstruujeme význam?

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:16 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Všehochuť řešení: Jak moc nová a odlišná je terapie zaměřená na řešení?

Fascinace kliniků metodou zaměřenou na řešení, přístupem, který se zdá nabízet přímočarou, účinnou, snadno naučitelnou a prakticky neohrožující strategii řešení širokého okruhu problémů duševního zdraví. Tento přístup usiluje obnažit terapeutický proces až na samu jeho dřeň, usiluje obejít se bez takových zmatečných věcí jako jsou diagnosy, interpretace, případy a historie, ...

by Efran, Jay Steven ; Schenker, Mark D. | 8 Apr 2014, 8:58 | 1 review | zázračná otázka   kritická úvaha   SF   kontext  


Jak rozumět Batesonovi a Maturanovi

Pokusy o pročištění pojmových základů rodinné terapie pomocí “epistemologie” přinesly vzrušení, nudu, podráždění a zmatek. Motivován přesvědčením, že aspoň zmatek je možné zmírnit, předkládá autor tuto stať jako studijního průvodce a tak trochu jako Rozetskou desku pro převod díla Gregory Batesona a Humberta Maturany. Článek ukazuje, že Maturanova práce je ...

KN22 | Wiley Online Library

by Dell, Paul F. ; Adamovský, Petr | 17 Mar 2014, 12:25 | 3 reviews | epistemologie   strukturní determinismus   biologie   ontologie   kritická úvaha   integrativní pokus  


Nepřemýšlejte, ale pozorujte: Jaký význam má práce Ludwiga Wittgensteina pro SFBT?

Pochopitelně jsem často dotazován na můj zájem o Wittgensteinovu práci a jeho časté citace jak v mém psaní, tak na mých vzdělávacích seminářích. Poněvadž tvrdím, že SFBT je cvičení (postup) nebo činnost, která je bez podkladové (důležité) teorie, zdá se přinejmenším podivné, ne-li kontradiktorní se odkazovat stále dokola na filozofovu ...

by De Shazer, Steve ; Seeháková, Karolína | 24 Apr 2014, 8:20 | SF   solution focused  


Nechat mluvit čísla: jazyk v terapii

Metafora terapie jako rozhovoru je stejně tak užitečná jako nebezpečně zavádějící. Nebezpečí spočívá v asi nezbytné změně samohlásky z a (as) na i (is), tedy z „terapie jako rozhovor“ na „terapie je rozhovor“. Záměna samohlásky označuje přeměnu metafory na metaforu, která se tváří jako koncept.

by Berg, Insoo Kim ; De Shazer, Steve ; Fojtíková, Pavla | 6 Sep 2015, 8:53