Arguments Opposing the Radicalism of Radical Constructivism

Examination of the main arguments for radical constructivism and the critical arguments put forward against it. Although there is no reason to doubt the value of constructivism as such, it can be stated that any epistemological radicalism lacks plausibility. There is ample evidence that we still can adopt a critical ...

| univie

by Saalmann, Gernot | 1 Aug 2017, 13:16 | radikální konstruktivismus   kritika  


Vygotsky’s philosophy: Constructivism and its criticisms examined

Criticisms have recently been voiced of constructivism, the leading metaphor of human learning since the 1970s. Inspired by inconsistencies in interpretations of constructivism in current literature, we examine the underlying epistemological beliefs of popular constructivist theories and their criticisms. We find that popular constructivist claims and criticisms, instead of being ...

by Matthews, Robert ; Liu, Charlotte Hua | 27 Nov 2016, 16:55 | konstruktivismus   dialektika   poznání  


Cybernetics of Cybernetics

Ladies and gentlemen—As you may remember, I opened my remarks at earlier conferences of our Society with theorems which, owing to the generosity of Stafford Beer, have been called “Heinz von Foerster’s Theorem Number One and Number Two”. This all is now history. However, building on a tradition of two ...

by Foerster, Heinz von | 30 Aug 2022, 8:21 | radikální konstruktivismus   kybernetika   teorie   etika  


Distinguishing Ernst von Glasersfeld’s “Radical Constructivism” from Humberto Maturana’s “Radical Realism”

Ernst von Glasersfeld has dedicated a lot of effort to trying to define just where his views and those of his friend Humberto Maturana part company, epistemologically speaking (Glasersfeld 1991, 2001).As a contribution to unravelling this puzzle I propose in this article to delineate just where they seem to differ ...

| Oikos

by Kenny, Vincent | 12 Sep 2014, 9:05 | radikální konstruktivismus   kritická úvaha  


Etika a kybern-etika druhého řádu

Takže co je nového na nynějším úsilí kybernetiky? Je to hluboký vhled – je zapotřebí mozku, aby mohla být napsána teorie mozku. Z toho plyne, že pisatel této teorie musí brát v úvahu sama sebe. Kybernetik vstupující do pole své působnosti musí brát v úvahu vlastní aktivitu. Kybernetika se stává ...

| HQ team

by Foerster, Heinz von ; Strnad, Vratislav ; Baxová, Alena | 8 Apr 2014, 11:54 | radikální konstruktivismus   kybernetika   teorie   etika   dialogika  


Fakta a Self z konstruktivistického pohledu

Po dobu 2500 let vykazoval Západní svět převažující tendenci k chápání poznání jako představy organismu o vnějším světě, jeho struktuře a jak funguje. Představa nemusí být úplně perfektní, ale v principu byla chápána jako perfektního schopná. V každém případě se předpokládalo, že její správnost záleží na stupni shody mezi ní ...

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:12 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


JAK konstruujeme význam?

Když se lidé ptají po smyslu života, musí jim být dána metafyzická odpověď. A zda bude odpověď vnímána jako přijatelná nebo ne, závisí na jejich myšlení. To nelze zkontrolovat v oblasti zkušeností, protože tato otázka výslovně vede za danou oblast.

by Glasersfeld, Ernst von | 8 Jun 2015, 16:16 | kybernetika   poznání   klasika   radikální konstruktivismus  


Konstrukce reality

Draw a distinction!

by Foerster, Heinz von | 11 Sep 2014, 12:42 | radikální konstruktivismus   kybernetika   teorie   etika  


Konstruktivismus jako paradigma pro výuku a učení

Stejně jako řada dalších metod probíraných na této sérii workshopů konstruktivistická forma vyučování se snaží přesunout pozornost z učitele na žáky. Učebna přestává být místem, kde učitel (odborník) chrlí vědomosti na pasivní žáky, kte říčekají jako prázdné lodě v přístavu, až budou naplněny. V případě konstruktivistického modelu jsou studenti podněcováni ...

28 Mar 2014, 15:51 | konstruktivismus   pedagogika   vyučování   oblasti aplikace  


Konstruktivismus: k čemu nám může být dobrý: Vědět, kdy stůl není pohovka

Dobré vzdělání a dobrá konatruktivistická psychoterapie mají hodně společného. Vystavují člověka rizikům. Obojí bylo stvořeno k tomu, aby podněcovalo zvídavost a obojí funguje a obojí funguje nejlépe, když je živým dobrodružstvím a ne jen akademickou zábavou.

KN104

by Efran, Jay Steven ; Lukens, Micahel, D. ; Lukens, Robert J. | 8 Apr 2014, 8:44 | 1 review | konstruktivismus   poznání   objektivita   svědomí   kontext