Systemika v pedagogice

Systemický přístup není v oblasti edukace převažující. Je politováníhodné, že svojí formou provokuje odmítnutí. Příčinou toho je zřejmě neexistence odpovídající vědy a teorie. Systemika představuje užitečný pokus v oblasti výchovy. Proto, aby nedošlo k okamžitému odmítnutí systemiky, většina autorů věnuje úvodní strany svých článků podrobné kritice vědecko experimentálních metod. Na ...

by Popelková, Šárka | 12 May 2014, 18:05


Vpád systemiky do sociální práce

Dobrý den dámy a pánové, kdyby systemika měla svého vojevůdce, mohl by směle prohlásit ono slavné Cézarovo Veni vidi vici – přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem. Já vojevůdcem nejsem, ale jsem rád, že jsem u toho mohl být, protože vítězný nástup nového paradigmatu bývá málokdy tak zřetelně vidět. ...

by Úlehla, Ivan | 7 May 2014, 9:10


Autenticita systemiky

Systemika (konkrétněji systemická terapie), podle mého názoru, není synonymem pro naprostou neutralitu či obojetnost ve vlastních názorech. To, že resignuje na ideu absolutní pravdy, ještě neznamená negaci autenticity.

by Hesoun, Jan | 5 May 2014, 8:30


Nepřemýšlejte, ale pozorujte: Jaký význam má práce Ludwiga Wittgensteina pro SFBT?

Pochopitelně jsem často dotazován na můj zájem o Wittgensteinovu práci a jeho časté citace jak v mém psaní, tak na mých vzdělávacích seminářích. Poněvadž tvrdím, že SFBT je cvičení (postup) nebo činnost, která je bez podkladové (důležité) teorie, zdá se přinejmenším podivné, ne-li kontradiktorní se odkazovat stále dokola na filozofovu ...

by De Shazer, Steve ; Seeháková, Karolína | 24 Apr 2014, 8:20 | SF   solution focused  


Od behaviorismu ke konstruktivismu: Problém přenositelnosti učebních psychologických a filozofických poznatků do didaktiky cizích jazyků

Autor v tomto článku poukazuje na dvě věci, které chce komentovat - , že teorie _ behaviorismus by měla být konfrontována s meta teorií konstruktivismem a ta první by měla být postavena jako všeobecně vadná a druhá jako všeobecně platná.

| Vom Behaviorismus zum Konstruktivismus

by Mitschian, Haymo ; Wichsova, Jana | 23 Apr 2014, 11:26


Co žabí oko říká žabímu mozku

Jaké jsou důsledky této práce? Podstatné je, že ukazuje, že oko mluví do mozku v jazyce již velmi organizovaně a interpretovaně, místo přenášení více či méně přesných kopii rozložení světla na receptory, jako část analogie, předpokládejme, že má člověk pozorovat mraky a vykazovat je jako meteorologická stanice. Pokud se používá ...

by Maturana, Humberto ; Lettvin, Jy ; McCulloch, W.S. ; Pitts, W.H. | 23 Apr 2014, 10:44 | 1 comment | 1 review | maturanovská neurobiologie  


Pozvánka k písaniu psychoterapeutických listov

V tomto článku sa snažím načrtnúť moju osobnú šablónu, ktorú používam pri písaní terapeutických listov. Na ilustráciu procesu takéhoto písania som zaradila taktiež sekciu skutočných terapeutických listov. Filozofické základy tohto kreatívneho terapeutického počinu majú základňu v naratívnom a na riešenie orientovanom myslení, ktoré sa zameriava na osobné možnosti, zdroje klienta ...

by Rombach, Mary Ann Majchrzak ; Zajac, Juraj | 23 Apr 2014, 10:34


Emócie v terapii orientovanej na riešenie

Spomínam si na svojho prvého učiteľa pred rokmi, ktorý neustále opakoval, „ zostaň so svojimi pocitmi.“ Neskôr, keď som bola vo výcviku v rodinnej terapii iný učiteľ zvykol vravieť, „ Zostaňte stranou od emócií.“ Dnes, vravím svojím študentom, „ Neignorujte emócie.“ Vyzdvihovanie dôležistosti alebo naopak dávanie emócií do pozadia v ...

KN107

by Lipchik, Eve | 23 Apr 2014, 7:48 | kazuistika   přepis rozhovoru   SF   emoce   kazuistika  


Ztratit se na území expertizy...

Analýza praxe otvírá manažerům možnost vybudovat si určitý odstup od komplexních lidských situací a průběžně se profesionalizovat. Otevřme bránu radám; pochopení, jak na to, co je klíčem k profesionální identitě, a objevme, jak „skupinové koučování“ přináší novou formu intervence.

by Châteauvieux, André de | 22 Apr 2014, 10:23 | koučování   návody   zpětná vazba  


Teorie dvojné vazby: po všech těl letech stále přivádí k šílenství (crazy - making)

Je to padesát let, co uplynulo od doby, kdy Gregory Bateson a jeho kolegové publikovali svou slavnou práci „K teorii schizofrenie“. Nyní je vhodný čas k tomu, aby se tato teorie a její klinické relevance přezkoumaly. Batesonův tým se začal zajímat o to, jak funguje (udržuje se) identita a seberegulační ...

by Gibney, Paul | 8 Apr 2014, 15:00 | 1 review | dvojná vazba   klasika   kritická úvaha